Competència arxiva l’expedient sancionador contra l’Assemblea per la campanya de Consum Estratègic

El Consell de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha resolt avui arxivar l’expedient sancionador contra l’Assemblea per la campanya de Consum Estratègic. La instrucció ja va concloure el desembre amb una proposta de resolució que proposava no sancionar l’Assemblea com a resultat de la campanya “Consum Estratègic” i arxivar l’expedient però estava pendent que el Consell resolgués si acceptava la proposta d’arxivament.

Malgrat l’arxiu, l’Assemblea no està satisfeta amb la resolució del cas perquè la incoació d’un expedient sancionador com a infractora de la llei de defensa de la competència (LDC) a una associació civil per haver promogut una campanya en positiu que se centrava en informar al consumidor, proposant-lo actuar de forma responsable, tenint en compte altres valors a banda de la qualitat o preu del producte o servei, suposa un precedent inquietant per la llibertat d’expressió i associació, que no té justificació.

A més, considerar l’Assemblea com empresa en el sentit del dret de la competència quan no obtenia cap benefici econòmic d’aquesta campanya, és un precedent perillós per altres associacions que puguin exercir un rol de prescriptors de tendències de consum.

La presidenta de l’Assemblea Dolors Feliu ha afirmat que “Malgrat que estem satisfets perquè no rebrem les sancions econòmiques desorbitades que pretenia Foment del Treball Nacional i que podrien haver compromès el futur de la nostra entitat, el mer fet que s’hagi instruït aquest expedient sancionador per una campanya legítima, és una vulneració flagrant de drets fonamentals i té una finalitat repressiva”.

Segons Albert Poch, del despatx Redi advocats, que s’ha encarregat de la defensa del cas “la decisió d’arxivar el cas adoptada per la CNMC és un pas fonamental, perquè evita una multa milionària, però insuficient, ja que la campanya de consum estratègic en cap cas podia ser qualificada de boicot. Seguirem defensant el dret a la llibertat d’expressió de l’Assemblea en instàncies superiors, per evitar que una associació civil pugui ser multada per infringir el dret de la competència”.

Recordem que l’inici del cas es remunta a finals de l’any 2018 amb la posada en marxa de la pàgina consumestrategic.cat, que tenia com a objectiu la promoció del consum d’empreses responsables i respectuoses amb la vida política i social, i feia èmfasi en aspectes com el respecte al medi ambient, el cooperativisme, l’economia circular, la responsabilitat social, l’adopció de tecnologia 4.0, o el respecte i/o promoció de la llengua catalana.

La patronal Foment del Treball va denunciar la iniciativa tant a les autoritats de la competència com als jutjats mercantils per “promoure un atac directíssim a la llibertat d’empresa” i va aconseguir que es tanqués la pàgina web com a mesura cautelar dictada pel jutjat mercantil núm. 11 de Barcelona i la prohibició de realitzar qualsevol activitat relacionada amb la promoció de la campanya.

Més enllà de la demanda judicial, Foment també va presentar una denúncia a l’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO), però la CNMC (l’organisme estatal de l’àmbit) va voler assumir-ne el cas. La disputa entre les dues institucions va arribar al Tribunal Constitucional, que finalment va donar la raó a la CNMC, que va obrir formalment l’expedient a l’Assemblea que avui ha quedat arxivat.

El cas arribarà a la seva fi el proper mes de setembre quan està previst que se celebri el judici oral al Jutjat Mercantil núm. 11 de Barcelona, la sentència del qual ha de confirmar o no la prohibició de la campanya, per una suposada vulneració de la llei de competència deslleial (LCD).

L’Assemblea defensarà en aquest judici que la seva campanya era una campanya informativa, de consum centrat en valors, que no vulnera la llei de competència deslleial, i que prohibir-la compromet greument la llibertat d’expressió. És totalment legítim i emparat en el dret a la llibertat de pensament i d’expressió que l’Assemblea realitzés una anàlisi de la situació de Catalunya des d’un punt de vista polític i econòmic entorn al referèndum d’autodeterminació de l’1 d’octubre i en base als objectius polítics i socials de l’entitat promogués una campanya d’informació als consumidors animant-los a actuar d’acord amb aquestes conviccions.